۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

این یادداشت از دوست و همسفر حج حمیدرضاست.
خواستم شما هم بخوانید. چیزی ست که دائم نیاز به یادآوری آن داریم:
تذکاری برای خودم
با یاد و نام خدا.
اتفاقاتی در این چند روز در محل کارم افتاد که نوعی تجربه ذوقی برایم به همراه داشت در مورد واهی و فانی بودن این دنیا از آن حیث که ما به آن می نگریم و روابط و برنامه ریزیهای خودمان را بر اساس آن تنظیم می کنیم. چندی است که صاحب شرکت تصمیم گرفته است که به زودی تعدادی از کارمندان خود را به دلایل مختلف به اصطلاح لی آف کند. این افراد که برخی از مدیران شرکت هم می باشند، خود از این قضیه بی اطلاع هستند و طبق رویه همیشگی مشغولند و من شاهد تصمیم گیریها و تلاش ها و برنامه ریزیها و بحث ها و خوش خدمتیهای آنها در طول این چند روز می باشم که عملا در نهایت بیهوده خواهد بود و این افراد اگر ذره ای مطلع بودند که به زودی اخراج می شوند، مسلما رویه دیگری در پیش می گرفتند و چند روز آینده هنگامی که مطلع شوند، در بهترین حالت به خوش خیالی خود به تلخی خواهند خندید یا گریست.
جدای از این امر که من هنوز مشغول به کارم، در این چند روز به این فکر مشغولم که آیا نحوه زندگی ما و نگرش محدود ما در تصمیم گیریها با وجود علم قطعی ما به کوتاه بودن زندگیمان (بخوانید بازیگریمان) در این دنیا و ناپایدار بودن روابط دنیویمان همینقدر تلخ و مضحک نیست و در این صورت، پس این همه خوش خیالی و بلند پروازی ها برای چیست؟ آیا خود را از این قاعده دنیا که روزی لی آف خواهیم شد مستثنی می دانیم با وجود اینکه میدانیم بناست دیر یا زود اخراج شویم؟

۱ نظر:

فلورا گفت...

در دوره ی دانشجویی استادی برای درس ریاضی داشتم که برای خودشون فیلسوفی بودن . یادمه یه روز وسط بحثهای داغ ریاضی گریزی زدن به این واقعیت که تمام صفتهایی که خداوند در نهاد ما قرار داده چه مثبت چه منفی، قطعیت نداره ، مثلا جهل برای انسان یه صفت منفیه ولی جهل ما نسبت به آینده یا نسبت به زمان مرگ (یا اصلا خود مرگ) یه صفت مثبته یا شاید بشه گفت یه نعمت الهیه!
با استعانت از همین دیدگاه میتونیم بگیم که ، اگر به جهل مون نسبت به آینده آگاه باشیم هیچوقت برای رسیدن به مطلوبها ی زندگی دیگران رو از سر راهمون بر نمیداریم ، هیچکس رو سد راه زندگی و موفقیت مون نمی دونیم . برای رسیدن به اهدافمون در زندگی هم ، با این پیش آگاهی تلاش میکنیم که رسیدن به این هدف یا مطلوب ، تنها رمز موفقیت ما نیست.اصلا در اینصورت (به قول روانشناسها )هر روز برای همون روز به بهترین و زیباترین شکلی زندگی میکنیم .
اگر آدمیزاد به جهلش نسبت به آینده واقف باشه ، فکر میکنین هیچ دیکتاتوری ظهور میکنه؟ تازه از نوع مذهبیش؟؟